Szukaj

Dyniowy dekalog czyli dlaczego warto jeść pestki dyni.

Pestki dyni można śmiało nazwać królowymi pestek, a to za sprawą wartości odżywczych i ilości mikroelementów które mieszczą się w każdej z nich.


Dzisiaj spróbuję Was przekonać, że warto wzbogacić swoją dietę o pestki dyni niezależnie od tego, czy jesteście osobami aktywnymi fizycznie czy nie.


Kopalnia witamin – co znajdziemy pod łupiną?


Kwasy tłuszczowe – pestka dyni jest znakomitym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych wykorzystywanych między innymi do budowy ścian komórkowych, witaminy D oraz hormonów. W tych niezwykłych nasionach odnajdziemy takie kwasy tłuszczowe jak kwas linolowy, oleinowy i palmitynowy.Witaminy i minerały – nasionko wyciągnięte z dyni jest prawdziwą bombą witaminową. Stosując pestki dyni na co dzień w swojej diecie nie powinniście mieć zatem problemów z niedoborami witamin: E, B1, B2, B6, A oraz C. dzięki pestkom dyni nie musicie się również martwić o ilość selenu, cynku i potasu w diecie.


Przechodzimy do dyniowego dekalogu!


1. Bogate źródło makro i mikroelementów.


Ze 100g pestek dyni otrzymamy 447kcal.

Pokryjemy również część dziennego zapotrzebowania na mikroelementy (patrz tabelka na dole strony).


2. Wysoki poziom antyoksydantów.


Dzięki wysokiemu poziomowi antyoksydantów znacznie redukujemy negatywny wpływ wolnych rodników na organizm.


3. Zmniejszenie ryzyka rozwoju niektórych rodzajów nowotworów.


Badania wskazują, że spożywanie pestek dyni przyczynia się do obniżenia ryzyka wystąpienia nowotworów: żołądka, piersi, prostaty oraz jelit.


4. Pozytywny wpływ na zdrowie pęcherza i prostaty.


Wzbogacenie diety o pestki dyni zmniejsza ryzyko przerostu prostaty i problemów z pęcherzem moczowym.

Badanie na grupie 1400 mężczyzn trwające rok wskazało poprawę jakości życia dzięki redukcji symptomów związanych z przerostem prostaty.


5. Wysoki poziom magnezu.


Pestki dyni są jednym z najlepszych źródeł magnezu. Jest to bardzo ważna cecha biorąc pod uwagę, że większość mieszkańców krajów rozwiniętych i rozwijających się ma niedobory tego minerału.


Magnez wpływa pozytywnie między innymi na:

– kontrolę ciśnienia krwi

– redukcję ryzyka wystąpienia chorób serca

– budowę kości

– regulację poziomu cukru we krwi.


6. Pozytywny wpływ na zdrowie serca.


Dieta wzbogacona o pestki dyni obniża poziom cholesterolu i