top of page
Szukaj

Dyniowy dekalog czyli dlaczego warto jeść pestki dyni.

Pestki dyni można śmiało nazwać królowymi pestek, a to za sprawą wartości odżywczych i ilości mikroelementów które mieszczą się w każdej z nich.


Dzisiaj spróbuję Was przekonać, że warto wzbogacić swoją dietę o pestki dyni niezależnie od tego, czy jesteście osobami aktywnymi fizycznie czy nie.


Kopalnia witamin – co znajdziemy pod łupiną?


Kwasy tłuszczowe – pestka dyni jest znakomitym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych wykorzystywanych między innymi do budowy ścian komórkowych, witaminy D oraz hormonów. W tych niezwykłych nasionach odnajdziemy takie kwasy tłuszczowe jak kwas linolowy, oleinowy i palmitynowy.Witaminy i minerały – nasionko wyciągnięte z dyni jest prawdziwą bombą witaminową. Stosując pestki dyni na co dzień w swojej diecie nie powinniście mieć zatem problemów z niedoborami witamin: E, B1, B2, B6, A oraz C. dzięki pestkom dyni nie musicie się również martwić o ilość selenu, cynku i potasu w diecie.


Przechodzimy do dyniowego dekalogu!


1. Bogate źródło makro i mikroelementów.


Ze 100g pestek dyni otrzymamy 447kcal.

Pokryjemy również część dziennego zapotrzebowania na mikroelementy (patrz tabelka na dole strony).


2. Wysoki poziom antyoksydantów.


Dzięki wysokiemu poziomowi antyoksydantów znacznie redukujemy negatywny wpływ wolnych rodników na organizm.


3. Zmniejszenie ryzyka rozwoju niektórych rodzajów nowotworów.


Badania wskazują, że spożywanie pestek dyni przyczynia się do obniżenia ryzyka wystąpienia nowotworów: żołądka, piersi, prostaty oraz jelit.


4. Pozytywny wpływ na zdrowie pęcherza i prostaty.


Wzbogacenie diety o pestki dyni zmniejsza ryzyko przerostu prostaty i problemów z pęcherzem moczowym.

Badanie na grupie 1400 mężczyzn trwające rok wskazało poprawę jakości życia dzięki redukcji symptomów związanych z przerostem prostaty.


5. Wysoki poziom magnezu.


Pestki dyni są jednym z najlepszych źródeł magnezu. Jest to bardzo ważna cecha biorąc pod uwagę, że większość mieszkańców krajów rozwiniętych i rozwijających się ma niedobory tego minerału.


Magnez wpływa pozytywnie między innymi na:

– kontrolę ciśnienia krwi

– redukcję ryzyka wystąpienia chorób serca

– budowę kości

– regulację poziomu cukru we krwi.


6. Pozytywny wpływ na zdrowie serca.


Dieta wzbogacona o pestki dyni obniża poziom cholesterolu i ciśnienie krwi.

Badanie na grupie 35 kobiet wskazało, że suplementacja olejem z pestek dyni spowodowała obniżenie ciśnienia krwi o 7% na przestrzeni 12 tygodni.


7. Obniżają poziom cukru we krwi.


Jako bogate źródło magnezu pestki dyni obniżają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu drugiego.

Badania na grupie 120 000 osób wskazało, że dieta bogata w magnez obniżyła ryzyko zachorowania na cukrzycę typu drugiego o 33% u mężczyzn i 34% u kobiet.


8. Bogate źródło błonnika.


Wysoki poziom błonnika pokarmowego pozytywnie wpływa na pracę jelit, obniża ryzyko zachorowania na choroby serca i pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.


9. Poprawa jakości nasienia.


Wielkim plusem dla panów jest wysoki poziom cynku, mającego wpływ na jakość nasienia. Badania wskazują na poprawę jakości nasienia przy diecie bogatej w pestki dyni nawet w przypadkach osób, które przeszły chemioterapię czy cierpiących na choroby autoimmunologiczne.


10. Pozytywny wpływ na jakość snu.


Obecność magnezu i cynku w pestkach dyni ma bezpośredni wpływ na poprawę jakości snu.

Cynk wpływa znacząco na produkcję melatoniny, która pomaga nam zasnąć i spać dobrze.


Wartości odżywcze pestki dyni (100g):


Wartość energetyczna – 446kcal

Tłuszcz – 18,55g

Kwasy tłuszczowe nasycone – 3,67g

Kwasy tłuszczowe wielonienasycone – 8,84g

Kwasy tłuszczowe jednonienasycone – 6,03g

Węglowodany – 53,75g

Białko – 19,4g

Błonnik – 18,4

Minerały:

Wapń – 55mg

Żelazo – 3,31mg

Magnez – 262mg

Fosfor – 92mg

Potas – 919mg

Sód – 18mg

Cynk – 10,3mg

Witaminy:

C – 0,3mg

Tiamina – 0,034 mg

Ryboflawina – 0,052mg

Niacyna – 0,286mg

B6 – 0,037mg

A – 62µg

19 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comentarios


Post: Blog2_Post
bottom of page